یکی از شرطهایی که امروزه در نکاح متداول شده، شرط وکالت زوجه در طلاق خود در برخی موارد یا بهصورت مطلق است. از این شرط در کتابهای گذشتگان بحث نشده، هرچند بحث از صحت وکالت زوجه در طلاق دارای سابقه بوده و موافقان و مخالفانی داشته است. این مقاله ضمن پیجویی سابقه این مسئله و سیر تطور این بحث، مشروعیت شرط مزبور را مورد نقد و بررسی قرار داده و نشان میدهد که توجیه نادرست دیدگاه فقهایی مانند شیخ طوسی که وکالت زوجه در طلاق را باطل میدانستند، زمینه تغییر سیر بحث و غفلت از مقتضای برخی از روایاتی را فراهم آورد که بهطور مطلق شرط واگذاری اختیار طلاق به زوجه از طرف زوج را باطل معرفی مینمایند.
همچنین با رفع برخی ابهامات، و روشنکردن فارق میان توکیل و تولیت، و پاسخ از تصور اختصاص مدلول روایات به عناوینی مانند تخییر و تولیت، یا مورد سلب حق طلاق از زوج، اثبات میشود که وکالت مشروط در ضمن عقد لازم که زوج امکان فسخ آن را ندارد، از مصادیق روشن این شرط باطل است.
caller_get_posts
تاریخگذشته است. به جای آن از ignore_sticky_posts
استفاده نمایید. in /home4/adltubaa/public_html/wp-includes/functions.php on line 6085